Αυτισμός και Σύνδρομο Άσπεργκερ

autism_general

Ο αυτισμός και το σύνδρομο Ασπεργκέρ είναι μια νευροαναπτυσσόμενη διαταραχή που εμποδίζει το παιδί ή τον ενήλικα, να κατανοεί σωστά αυτά που βλέπει, ακούει και αισθάνεται. Σαν αποτέλεσμα, το άτομο έχει προβλήματα επικοινωνίας, κοινωνικής επαφής, διαπροσωπικών σχέσεων και συμπεριφοράς. Ο βαθμός σοβαρότητας των συμπτωμάτων είναι διαφορετικός από άτομο σε άτομο. Τα συμπτώματα της αυτιστικής εμφανίζονται συνήθως πριν την ηλικία των τριών χρόνων του παιδιού.

Χαρακτηριστικά αυτισμός

Ποιοτική έκπτωση στην κοινωνική αλληλεπίδραση:

α) Εξαγωγή της χρήσης πολλαπλών μη λεκτικών συμπεριφορών όπως επακόλουθες επαφές, έκφρασης του ατόμου, στάσεις του σώματος και χειρονομίες για τη ρύθμιση της κοινωνικής διαδραστικότητας.     β) Αδυναμία ανάπτυξης σχέσεων με τους εταίρους που να ταιριάζουν στο αναπτυξιακό επίπεδο.            γ) Έλλειψη νοημοσύνης για να μοιραστεί με ευχαρίστηση, ενδιαφέρον ή επιδόσεις με άλλα άτομα (π.χ. να μην υποδηλώνει, να φέρει στη κουβέντα ή να επισημάνει αντικείμενα ενδιαφέροντος).                         δ) Έλλειψη κοινωνικής ή συναισθηματικής αμοιβαιότητας.

Ποιοτικές μειώσεις στην επικοινωνία:

α) Καθυστέρηση ή πλήρης έλλειψη ανάπτυξης της ομιλούμενης γλώσσας (που δεν συνοδεύεται από προσπάθεια αντιστάθμισης μέσω εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας όπως χειρονομίες ή μίμηση).       β) Σε άτομα με επαρκή ομιλία, έντονη έκπτωση στην ικανότητα να ξεκινήσουν ή να διατηρήσουν μια συζήτηση με άλλους.                                                                                                                                                       γ) Στερεότυπη και επαναληπτική χρήση της γλώσσας ή ιδιοσυγκρασιακή χρήση της γλώσσας.                δ) Έλλειψη ποικιλίας, αυθόρμητης παιγνιδιού φαντασίας ή παιγνιδιού κοινωνικής μίμησης που να ταιριάζει στο αναπτυξιακό επίπεδο.

Περιορισμένοι, επαναλαμβανόμενοι και βεβαιωμένοι τύποι συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων:

α) Απασχόληση με έναν ή περισσότερους τύπους και περιορισμένους τύπους ενδιαφερόντων που είναι μη φυσιολογικοί είτε σε ένταση είτε σε εστιασμό.                                                                                                  β) Προφανώς άκαμπτη προσκόλληση σε συγκεκριμένες, μη λειτουργικές ρουτίνες ή τελετουργίες.        γ) Στερεοτυπίες και επαναλαμβανόμενες κινητικές μανιμές (π.χ. «πτώση» ή συστροφή των χεριών ή των δαγκτύλων ή πολύπλοκες κινήσεις ολόκληρου του σώματος).                                                                      δ) Επίμονη επίθεση με μέρη αντικειμένων.

Άλλα συνοδά χαρακτηριστικά των ατόμων με αυτισμό:

• Νοητική καθυστέρηση. Η νοητική καθυστέρηση των παιδιών μπορεί να κυμαίνεται από mild to deep.

• Ανωμαλίες στην ανάπτυξη των γνωστικών λειτουργιών. Έχουν βασικές αδυναμίες στις λεκτικές ικανότητες τους, ενώ οι μη-γλωσσικές ικανότητες τους είναι περισσότερο αναπτυγμένες.

• Διαφορετικά συμπεριφορικά συμπτώματα, όπως είναι η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα, και η αυτοτραυματική συμπεριφορά, όπως το χτύπημα του κεφαλιού, ή το χτυπήμα του χεριών και δαγκτύλων.

• Παράξενες αντιδράσεις σε αισθητηριακά ερεθίσματα. Για παράδειγμα, μπορεί να μην δείχνουν ότι αισθάνονται πόνο, να αντιδρούν υπερβολικά σε θόρυβους, στο φως ή όταν τους ακούνε.

• Προβλήματα στη διατροφή, όπως να τρώνε συγκεκριμένα φαγητά, ή να παρουσιάζουν τη διαταραχή Πίκα (αναφερόμαστε στην καταναγκαστική άκαμπτη επιθυμία για κατανάλωση, δηλαδή για να τρώμε, να μαλακώσουμε ή να γλύφουμε, αντικείμενα που δεν είναι δημητριακά ή τροφές χωρίς διατροφική αξία).

• Προβλήματα στον ύπνο, όπως να έχουν ανήσυχο ύπνο.

• Ακατάλληλες συναισθηματικές αντιδράσεις όπως γέλιο, κλάμα και απαφωνήτο χωρίς λόγο.

• Έλλειψη φόβου για καταστάσεις πραγματικού κινδύνου και έντονης φοβίας σε καταστάσεις ή αντικείμενα που δεν είναι επικίνδυνα.

• Στο στάδιο της εφηβείας ή της ενηλικίωσης ενδέχεται να αναπτυχθεί κατάθλιψη λόγω του ότι μπορεί να αντιληφθεί το πρόβλημα και τις δυσκολίες που προκαλούν.

• Τους αρέσει η μουσική, το κολύμπι, η πεζοπορία, το τραγούδι, η ιππασία και άλλες δραστηριότητες.

• Μπορεί να έχουν συγκεκριμένο ενδιαφέρον σε κάποια δραστηριότητα στην οποία έχουν γίνει «ειδικοί». Θέματα για συγκεκριμένα ενδιαφέροντα μπορεί να είναι το δελτίο χρόνου, οι διαδρομές λεωφορείων, η γεωγραφία, οι μάρκες των αυτοκινήτων, οι αθλητικές ειδήσεις.

Τι προκαλεί τον αυτισμό; Η αυτισμός είναι μια γενετική διαταραχή του εγκεφάλου, που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τις πληροφορίες. Η αιτία εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη. οι νεώτερες έρευνες αναδεικνύουν την ελλειπτική νευροαναπτυξη του εγκεφάλου, που επηρεάζει εκείνα τα τμήματα του εγκεφάλου, τα οποία επεξεργάζονται τη γλώσσα και τις πληροφορίες που δίνουν οι αισθήσεις. Πιο σύγχρονες μελέτες μιλούν για γονίδια που υποδηλώνουν αυτά τα παιδιά για αυτισμό.

Πόσο συχνός είναι ο αυτισμός;

Υπάρχει μια αυξητική τάση στον αριθμό των ατόμων με αυτιστική διαταραχή. Παρουσιάζεται με συχνότητα 5: 10000 σε κλασική μορφή και περίπου 18: 10000 μέσα στο ευρύτερο φάσμα αυτισμού. Είναι 4 έως 5 φορές πιο συχνή στα αγόρια παρά στα κορίτσια.

Πώς βοηθούν τα άτομα με αυτισμό;

Η καμιά θεραπεία με φαρμακευτική αγωγή δεν θα ανατρέψει τη διαδρομή του αυτισμού. Όμως, υπάρχουν μέθοδοι που βοηθούν στην μείωση των συμπτωμάτων και στην καλύτερη προσαρμογή του ατόμου. Τα αυτιστικά άτομα με υψηλή νοημοσύνη και προφορική λόγο μπορούν να επωφεληθούν από την ψυχοθεραπευτική προσέγγιση, για να αντιμετωπίσουν διάφορα προβλήματα, όπως οι φοβίες, οι εμμονές ή να προσφέρουν στήριξη στην οικογένεια. Μπορούν να μάθουν τις ικανότητες αυτο-εξυπηρέτησης, τις κοινωνικές δεξιότητες, πώς να συναναστραφούν και να επικοινωνήσουν καλύτερα με τους άλλους, πώς να εκφράσουν σωστά τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους, πώς να μάθουν να εκφράζουν και να αναγνωρίζουν τις αισθήσεις τους. Επίσης, προγράμματα προεπαγγελματικής κατάρτισης, μπορούν να μάθουν σε αυτές τις παιδικές δεξιότητες εργασίας. Φαρμακευτική αγωγή, μπορεί να χορηγηθεί για επιθετική αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, για επιληπτικές σπασμοί και για την υπερκινητικότητα. Δεν πρέπει ποτέ να είναι μοναδικό μέσο θεραπευτικής αγωγής αλλά πάντοτε μέρος ενός ολοκληρωμένου και εξατομικευμένου προγράμματος. Μέσω της εξειδικευμένης βοήθειας από ειδικούς ψυχολόγους και παιδαγωγούς μπορούν τα αυτιστικά παιδιά και οι ενήλικες να λειτουργούν καλύτερα στο περιβάλλον τους.

Τώρα δημιουργούμε Ειδικά Δομημένα προγράμματα που μπορούν να βοηθήσουν στην βελτίωση της νευροαναπτυξης του εγκεφάλου! επικοινωνήστε μαζί μας !!